
To år med kunstig intelligens for arbeidsrett

Utvikling i rekordfart
De første som tok i bruk Lawai var nysgjerrige, de var modige og de satset. De identifiserte et behov og så hva Lawai kunne gjøre for dem: De så at de kunne spare tid, kutte i kostnader og ekstern hjelp, og stå tryggere i egne vurderinger.
Med tiden har flere og flere tatt i bruk kunstig intelligens, både privat og på arbeidsplassen. For mange startet det første møtet gjennom generelle tjenester som ChatGPT, Claude eller Gemini. Etter hvert som stadig flere har sett hva teknologien kan brukes til, har Lawai vist helt konkrete gevinster for virksomheters arbeidshverdag.
Gjennom disse to årene har vi lært mye om både hva som gjør at virksomheter lykkes med KI, og hvorfor noen fortsatt ikke kommer helt i gang. Den største faktoren er hyppig bruk: Jo oftere man bruker KI-verktøy, jo større gevinst vil man oppleve.
Selv om bruken av KI har økt raskt de siste årene, ser vi også at mange virksomheter sliter med å ta det første steget. En av de største barrierene er mangel på kompetanse. Rett og slett at man ikke har nok kunnskap internt til å vurdere hvordan teknologien kan brukes på en trygg og effektiv måte.
Teknologien, forskningen og erfaringene er veldig nytt, og det er i stadig endring, så det er ikke alltid så lett å følge med. Derfor bruker vi i Lawai mye tid på opplæring, kurs, og publiserer gratis opplæringsmateriell på nett. På den måten kan virksomheter være trygge i beslutningen om å ta i bruk KI på arbeidsplassen.
Store gevinster i kommunal sektor
En tydelig utvikling det siste året er hvordan offentlig sektor har omfavnet kunstig intelligens. På bare ett år har antallet kommuner som bruker Lawai tredoblet seg!
Det viser at kommuner og offentlige virksomheter tar et tydelig standpunkt: KI er nåtidens og fremtidens arbeidsmåte.
Joacim A. Kristiansen, personalsjef i Melhus kommune, var i starten usikker på om kunstig intelligens faktisk kunne tilføre verdi i HR-arbeidet. I dag er anbefalingen hans tydelig:
"Hvis du ønsker deg ett verktøy for å få det bedre på jobb i 2025, så velg Lawai".
Les flere av våre kundehistorier her
Hvordan brukes Lawai i dag?
I dag brukes Lawai som en digital sparringspartner i alle typer virksomheter over hele landet.
For noen er Lawai et verktøy som gir raske svar på enkle spørsmål. For andre er det en trygg støtte i komplekse vurderinger og krevende beslutninger. I tillegg brukes Lawai til å lage kurs og workshops, sammenligne og oppsummere dokumenter, og lage interne retningslinjer og personalhåndbøker.
For de fleste er det én ting som er viktig: trygghet til å ta de riktige beslutningene – raskt og effektivt.
En av våre kunder oppsummerer det på denne måten:
"Jeg bruker Lawai som en sparringspartner i arbeidsrettslige spørsmål. Innholdet er kvalitetssikret og kontinuerlig oppdatert, noe som gir meg trygghet i vurderingene jeg gjør"
Les resten av kundehistorien her

Veien videre
Siden lansering har vi utviklet Lawai med enorme mengder innhold, lover, dommer og fagstoff. Vi har laget en egen versjon av Lawai tilpasset for kommune og sykehus som inneholder relevante lover, tariffer og særavtaler. Og ikke minst har vi lansert opplasting av egne dokumenter som gjør at du i tillegg til Lawais ekspertise har mulighet til å få svar basert på dine egne dokumenter.
Vi vil fortsette å bygge videre på alt dette, ikke bare ved å utvikle nye funksjoner og innhold, men også ved å fortsette arbeidet vårt med å tilby et godt, sikkert og pålitelig KI-verktøy som gir reell verdi for deg som bruker.
Behovet for presis, tilgjengelig og trygg juridisk støtte vokser, og det samme gjør forventningene til hva teknologien skal levere.
Derfor fortsetter vi å utvikle Lawai!
Opplev hvordan Lawai kan gjøre virksomheten din mer effektiv – helt uforpliktende.