
Dette er de nye endringene i arbeidsmiljøloven om psykososialt arbeidsmiljø

Med over 1700 påmeldte, har vi gjennom våre to siste webinarer i samarbeid med Kvale advokatfirma, sett et stort engasjement for hvordan man kan kombinere god sykefraværsoppfølging med et trygt og inkluderende arbeidsmiljø.
I dette blogginnlegget oppsummerer vi hovedpunktene fra våre webinarer og gir praktiske råd for hvordan du kan styrke det psykososiale arbeidsmiljøet i virksomheten din.
Psykososialt arbeidsmiljø
Det psykososiale arbeidsmiljøet handler om hvordan vi mennesker har det på jobb, og når vi snakker om det psykososiale arbeidsmiljøet tenker vi først og fremst på forhold som påvirker både helse og arbeidsglede. Forhold av psykososial karater vil typisk være hvordan arbeidet organiseres og planlegges, kommunikasjon og samhandling, og følelsen av trygghet og verdighet i arbeidet.
Hvorfor en presisering?
Det er en utvilsom sammenheng mellom det psykososiale arbeidsmiljøet og god helse. Lovendringen som trer i kraft 1. januar 2026 handler om å tydeliggjøre og synliggjøre hva som ligger i kravene til det psykososiale arbeidsmiljøet etter arbeidsmiljøloven §4-3. Dette har blant annet blitt innført gjennom introduksjonen av begrepet psykososiale arbeidsmiljøfaktorer. Den kommende lovbestemmelsen lister opp en rekke psykososiale arbeidsmiljøfaktorer som særlig påvirker hvordan vi har det på jobb: arbeidsbelastning, rolleavklaringer, tidspress, støtte og samarbeid.
Hva betyr de nye endringene for deg som arbeidsgiver?
Formålet med lovendringen er å utdype og tydeliggjøre hvordan kravene til et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø skal forstås og følges opp i praksis. Endringene innebærer ingen nye krav til arbeidsgiver, men er ment å gjøre det enklere å forstå hva som allerede ligger i arbeidsgiveransvaret.
Et tydeligere lovverk kan gjøre det enklere å vite hva som kreves av arbeidsgiveransvaret, men det er fortsatt hvordan man jobber i praksis med arbeidsmiljø og sykefravær i virksomheten som utgjør den viktige forskjellen.
Slik kan du styrke det psykososiale arbeidsmiljøet på arbeidsplassen
Et godt psykososialt arbeidsmiljø skaper trivsel og reduserer sykefravær. Her er noen enkle grep for å få ned sykefraværet:
- Jobb målrettet. Et godt psykososialt arbeidsmiljø er nøkkelen til lavere sykefravær. Sett det på dagsorden og følg utviklingen over tid.
- Dialog og tilrettelegging. Snakk tidlig og ofte – med den enkelte ansatte, i teamet og mellom nivåene i virksomheten.
- Lederstøtte og opplæring. Gi ledere trygghet, verktøy og trening i å håndtere psykososiale utfordringer.
- Arbeidsmiljøkartlegging. Bruk verktøy for å kartlegge arbeidsmiljøet.
- Medarbeidersamtaler. Snakk sammen om trivsel, samarbeid og arbeidsmengde.
- Involver flere. Bedriftshelsetjeneste, tillitsvalgte, verneombud og NAV kan være gode støttespillere.
Det viktigste tipset til deg med arbeidsgiveransvar: Tør å ta tak i arbeidsmiljøet!
Se webinarene i opptak
Gikk du glipp av webinarene, eller ønsker du å se de igjen? Nå kan du se webinarene i opptak i Academy.
Advokatene og partnerne Mari Verling og Jan-Erik Sverre fra Kvale advokatfirma, gir en praktisk gjennomgang av reglene for sykefraværsoppfølging og viser hvordan godt arbeid med oppfølging og tilrettelegging også bidrar til å styrke virksomhetens psykososiale arbeidsmiljø.
Visste du at du nå kan prøve Lawai og Academy gratis i syv dager?
Du kan enkelt registrere tilgang her: https://www.lawai.no/prov-gratis
Opplev hvordan Lawai kan gjøre virksomheten din mer effektiv – helt uforpliktende.